Ce abilități de viață dezvoltă subiectele de la Evaluarea Națională Subiectul I A Literatura

Formă triunghiulară bej
Cerc gri plin
Cerc alb pe fond negru
Copii în sala de clasă, interacționând.

Deși mult controversate, subiectele de la proba de limba și literatura română pot contribui la dezvoltarea adolescenților în sensul cǎ îi sprijină în procesul de consolidare a abilităților de viață.

Subiectul I de literatură, prin intermediul celor 2 texte suport, încurajează dezvoltarea și consolidarea, după caz, a unor abilități precum:

✅ gândirea critică, 

✅ empatia sau schimbarea de perspectivă asupra unei situații, 

✅ capacitatea de sinteză,  

✅ capacitatea de a face inferențe (deducții logice),

✅ sensibilitatea estetică, 

✅ adaptabilitatea,

✅ contextualizarea.

Gândirea critică

Adolescenții își dezvoltă gândirea critică atunci când analizează atât structura cât și semnificația textului, când identifică teme și simboluri sau când emit judecăți de valoare bazate pe argumente logice. De exemplu, când analizează o poezie la nivel de conținut sau formă, folosesc această abilitate.

Empatia sau schimbarea de perspectivă asupra unei situații

Prin explorarea gândirii și comportamentelor personajelor în diverse contexte prezente în textele literare, adolescenții își dezvoltă capacitatea de a înțelege și de a empatiza cu emoțiile și motivațiile din spatele acțiunilor acestora.

Capacitatea de sinteză

În funcție de cerința subiectelor, adolescenții pot extrage și sintetiza informații esențiale dintr-un text, dezvoltându-și astfel capacitatea de a identifica ideile de bază dintr-un text complex din punct de vedere atât al conținutului cât și al formei.

Capacitatea de a face inferențe (deducții logice)

Analizând textul, adolescenții își dezvoltă capacitatea de a trage concluzii personale bazate pe indicii subtile din text precum tonul naratorului sau atitudinea personajelor. De exemplu, dacă un text descrie un peisaj sumbru, adolescenții pot deduce starea emoțională a personajelor care există în acel context.

Sensibilitatea estetică

Prin expunerea constantă adolescenților la diverse tipuri de opere literare, acestora li se dezvoltă acea sensibilitate estetică și încep sǎ aprecieze literatura ca formă de artă. Acest proces este similar cu acela în care au fost expuși la internet, apoi la jocuri video sau social media.

Adaptabilitatea

Ori de câte ori au „întâlnire” cu un text literar sau nonliterar nou, adolescenții trebuie să-l citească, să-l înțeleagă și să-l analizeze din diverse perspective, dezvoltându-și astfel capacitatea de a se adapta rapid la noi informații și contexte. De exemplu, dacă li se oferă un fragment din proză, aceștia trebuie să se orienteze rapid în text din perspectiva spațiului și a timpului, să identifice teme și să înțeleagă o serie de aspecte, precum perspectiva naratorului, influența mediului asupra evoluției personajelor, etc.

Contextualizarea

Prin intermediul fragmentelor din textele literare sau nonliterare oferite ca suport în cadrul probei de limba și literatura română de la examenul de Evaluare Națională, adolescenții învață să încadreze textul în contextul său literar, cultural și istorico-social. De exemplu, în cazul unui fragment dintr-o operă literară din literatura interbelică, elevii pot face conexiuni între temele din text și evenimentele istorice ale perioadei respective.

Cerc albastru simplu
Formă triunghiulară bej

Arina Susan Expert în învățare